2 januari 2014

Sommarläsning: Systrar i jeans

Bok 1 – 4 , Första, Andra, Tredje & Fjärde Sommaren av Ann Brashares

Första Sommaren:
Carmen, Lena, Bridget och Tibby ska för första gången på en sommaren skiljas åt. Carmen köper ett par blå, helt vanliga jeans på en second-hand-affär. De var billiga, hon hade ingen som helst plan med köpet. Tibby upptäcker jeansen hemma hos Carmen och de passar henne helt perfekt. En efter en provar de jeansen, trots deras olika kroppsformer passar jeansen lika bra på alla fyra. De bestämmer sig för att vara ”Systrar i Jeans”. Lena i Grekland, Tibby hemma som spelar in en film med sin vän Bailey, Carmen hos sin pappa och Bridget på fotbollsläger långt bort från de andra.  Alla fyra ska under sommaren skicka omkring jeansen till varandra och skriva brev till varandra under hela sommaren. I slutet av sommaren ska sommaren sammanfattas på jeansen.
En bra och mysig sommarbok. Den var gullig och det var verkligen inte den sista gången min näsa fastnar i denna bok. Perfekt att läsa på sommaren och de var verkligen bladvändare, de gick väldigt snabbt att läsa. Men tråkigt nog är den den ganska förutsägbar och man förstår innan vad som kommer att hända.
Jag ger bok 1 betyg 3 / 5

Andra Sommaren:
Carmen, Lena, Bridget och Tibby använder återigen jeansen. Denna somm
ar ska tjejerna skiljas åt igen, Bridget åker till Alabama för att ta reda på sanningar om hennes mamma. Tibby börjar på filmcollege och Lena jobbar i en beige klädaffär. Och tänker på Kostos. Carmens mamma börjar träffa en kollega och ”lånar” jeansen. Vilket inte gör Carmen särskilt glad. Systrarna i jeans tar hjälp av jeansen för att deras vänskap ska fortsätta även när de inte träffar varandra.
Andra boken, lika bra den. De håller ihop som riktiga systrar och nya jeansen beger sig ut på nya äventyr. Man lär känna personerna mer i denna bok eftersom att man läst så mycket om dem. Bridget, den sportiga, Tibby, den sura (inte alltid förstås), Carmen, ledartypen känns det som, hon vill alltid ha rätt, Lena, den snälla. Tillsammans blir de ett riktigt bra team och är verkligen som systrar för varandra. Väldigt bra bok.
Jag ger bok 2 betyg 4 / 5

Tredje Sommaren:
De fyra tjejerna ska börja på college efter sommaren och de ska tillbringa sin sista sommar tillsammans. Lena börjar på en konstkurs, men det tycker inte hennes pappa om. Tibby träffar Brian som hon lärde känna genom hennes vän Bailey. Carmen ska få ett småsyskon och Bridget är på fotbollsläger. Alla gör de olika saker men jeansen för de samman som de tidigare somrarna. De gör fortfarande allt för varandra. Bridget träffar Eric som hon mötte på lägret under första sommaren med jeansen. Alla träffar de nya människor, men man inser att Tibby, Lena, Carmen och Bridget är så bra kompisar att de fortsätter att träffas.
Jag gillar verkligen även denna bok. Man märker att de växer upp och det känns som att hela historien är skriven bara för mig. Jag älskar att de håller ihop fastän de är på helt olika platser och har helt olika saker för sig. Alla böckerna har gått väldigt snabbt att läsa och jag tycker att de hänger ihop! Samma personer är med i alla böcker, man blandar in nya som liksom bara smälter in i smeten.
Jag ger bok 3 betyg 4 / 5

Fjärde Sommaren:
Nu har de börjat på college. Ett år har gått och de har inte träffats alla fyra på väldigt länge. De har flyttat till olika städer och ska göra olika saker hela sommarlovet. Tibby på filmcollege, Lena på konstcollege, Bridget åker som arkeolog till Turkiet och Carmen går på ett college och får huvudrollen i en pjäs. Allt är sorgligt och roligt och gulligt på samma gång. Sorgligt att det är sista boken. Roligt skriven, men jag blev inte förvånad eftersom alla varit roliga. Tjejerna är lika men samtidigt så olika. De passar ihop och kan bli arga på varandra och ringa varann mitt i natten. Som riktigt bra vänner.
Jag ger bok 4 betyg 3 / 5

Sammanfattning:
Jahopp, det var den sista boken i den serien. Inga mer berättelser från Bethesda. Kommer sakna mina vänner där. Jag rekommenderar verkligen böckerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!