2 januari 2014

2013 - Böcker

Så, här kommer inlägget om böcker 2013. Jag vill bara säga en gång till att inlägget är från Bokugglan. Hon kanske fick det från någon annan, men bara så att ni inte tror att jag har hittat på "frågorna" helt själv. :) Några frågor har jag lagt till lite kommentarer på osv, så att det inte ska vara taget helt rakt av.


Bästa bok du läste 2013 (du kan bryta ner det till genrer om du vill)?
BÄST: (Fantasy) Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl / Twilight - Stephenie Meyer
Sorglig: Förr eller senare exploderar jag - John Green
Svensk: Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Kommentar: 
Mycket böcker som är skrivna av två författare! Det är roligt, för det är ganska ovanligt faktiskt. :)

Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak? 
Hmm.. Den var svår. T ex så trodde jag att Rubinröd av Kerstin Gier skulle vara mycket bättre, det kändes lite som att man bara var i början hela tiden. Det var lite av en besvikelse men den var inte dålig på något sätt.
Den boken som är helt självklar är De Utvalda: TankeläsarenDen var inte bra på något sätt, förutom de sista 50 sidorna. Då blir det inte särskilt roligt att läsa. Den hade jag bara hört bra om, så jag blev lite förvånad!

Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2013?
Jag tycker att Twilight var mycket bättre att förväntat. Den hade jag hört mycket "dåligt" om eller vad man ska säga, men jag har inte hört så mycket bra om den. När man läste den så var det som om man hamnade i en helt annan värld och verkligen drömde med öppna ögon. Jag vet flera som antingen älskar den, eller hatar den. Jag hör (mest) till det första alternativet!

Bok du rekommenderade till folk mest 2013? 
Jag tror nog att det var Cirkeln eller kanske Twilight. Den bokstavligt talat tjatade jag på mina kompisar för att få dem att läsa dem. Jag tror att jag lyckades med en... ;)

Bästa bokserie du kom över 2013?
Haha... Jag måste nog svara Twilight där med... Det har jag svarat på alla utom 1! Den passar in under många frågor. Det finns flera bokserier som jag bara har börjat på.

Nya favoritförfattare du upptäckte 2013?
Antingen Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren med deras Cirkeln-trilogi, eller kanske Ann Brashares, med Systrar i jeans. Den är inte helt ny men ändå riktigt bra! Den är en riktigt mysig sommarserie. Jag borde lägga upp recensioner på dem! De kanske kommer upp under morgondagen!

Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Det måste nog ha varit Divergent av Veronica Roth. Jag brukar inte läsa sådana slags science fiction-dystopier men den var ändå riktigt bra.

Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2013?
Beautiful Creatures eller Om jag kunde drömma.

 Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?
Jag måste nog läsa om Cirkeln-trilogin... Hehe typiskt mig att läsa om böcker med flera hundra sidor som stoppar mig från att läsa böcker som jag borde läsa...

Favoritomslag av en bok du läste 2013? 
Det måste nog ha varit John Green's Förr eller senare exploderar jag. Jag tycker om den väldigt mycket, den är liksom... äsch, jag vet inte. Jag fastade för den i alla fall ;)

Mest minnesvärda karaktär 2013? 
Jag tyckte mycket om Lena i Systrar i jeans! Eller kanske en annan Lena i Beautiful Creatures.

Den mest vackert skrivna bok du läst 2013?
Gregor från Ovanjord av Suzanne Collins. Den hade stor betydelse för mig, jag har faktiskt ingen aning om varför. Kanske för att kackerlackor och råttor i mänsklig storlek inte blev lika skräckinjagande som de är i vår värld? ;)

Den bok som har haft störst betydelse för dig 2013? 
Jag måste nog även här svara Twilight-serien. Det är lite tråkigt med samma svar, men det är nog den bok som ligger högst upp på min lista för 2013, jag har ju faktiskt läst ut hela serien 2 gånger under samma år! Det är inte särskilt vanligt...

 En bok som du inte förstod varför du väntade till 2013 att läsa? 
Jag förstod inte varför jag väntade med Systrar i jeans. Den är verkligen en bok värd att läsa flera gånger om! 

Favoritcitat från en bok du läste 2013? 
Oj... I "vanliga" böcker kanske det inte finns så mycket citat, man måste nästan läsa en diktbok eller något i den stilen i så fall.

Kortaste och längsta bok läst 2013? 
Kortast: Ingen aning... Längst: Antagligen Cirkeln eller Eld.

 Favoritförhållande från en bok du läste 2013 (kärlek, familj, vänskap etc.)?
Bella och Edward i Twilight eller Hazel Grace Lancaster och Augustus Waters i John Green's Förr eller senare exploderar jag.

Favoritbok du läste under 2013 av en författare du har läst andra böcker av? 
Helt klart Suzanne Collins! Hennes Gregor från Ovanjord är riktigt bra och värd att läsa. Jag ääälskar Hungerspelen och denna var väl så bra, även om den kanske passar mer till de lite yngre barnen, runt 10 år.

Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Min kompis har tipsat om ganska många böcker som jag har lånat men aldrig börjat läsa. Det är faktiskt mest jag som tipsar andra om böcker... Den enda boken som jag kommer på just nu är väl De Utvalda. Den var inte alls bra (enligt mig, ni får tycka vad ni vill).

Kommentar: Det som var tråkigt var att frågorna ovan (↑) innehöll nästan samma böcker. Till 2014's läsning ska jag verkligen försöka att variera mitt läsande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!