21 januari 2014

Bokrecension - Nyckeln

av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg

Bokförlag: Rabèn Sjögren
Ålder: 14+
Serie: Del 3 av Engelsforstrilogin
Antal sidor: 813
Betyg: 4,5 / 5


Ungefär en månad efter att det som hände i gympasalen inträffade, händer mystiska saker i Engelsfors. Tiden håller på att rinna ut för De Utvalda, de måste göra allt de kan för att lyckas rädda världen. Saker som kunde ha förändrat historien kommer upp till ytan igen, vänskap och kärlek ställs mot varandra och lögner avslöjas en gång för alla. Det krävs mycket för att rädda världen, inte avslöja hemligheter och kunna hålla vänskapen inom cirkeln.

Minoo blir erbjuden en plats i Rådets cirkel, en viktig plats för cirkeln eftersom att Rådet tycks tro att de har lika stor chans att rädda världen som De Utvalda. Linnéa och Vanessas vänskap prövas, och konflikter uppstår. Hur i hela världen ska de kunna rädda världen? Nicolaus återvänder till Cirkeln och Matilda visar dem hemligheter från 1600-talet.

Nyckeln är en bok som inte bara avslutar en trilogi på ett riktigt bra och spännande sätt, det får oss läsare att verkligen tänka till, hmm,
vad skulle jag ha gjort om jag var Anna-Karin Nieminen? Språket, den svenska berättelsen och karaktärerna får boken att kännas ännu mer levande. Det är en bok som jag verkligen skulle rekommendera till alla över 13-14 år. Jag tycker att den är spännande från början till slut trots sina 813 sidor - den känns inte som en tegelsten!

För mig tog det endast ca 5 dagar att läsa ut boken, den var snabbläst och superbra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!