26 januari 2014

Bokrecension - Förgiftade Äpplens Klubb

av Lily Archer

Bokförlag: Natur & Kultur
Ålder: 12 - 16
Serie: - 
Antal sidor: 298
Betyg: 3,5 / 5
Övrigt: Inköpt på Bokmässan 2013

Tre tonåringar, tre onda styvmödrar. Molly, med Candy Lamb, Alice, med R. Klausenhook och Reena med Shanti Shruti. Boken utspelar sig på östkusten i USA, och det är en lättläst bok med ett snällt språk. Den är precis lagom lång, och det känns verkligen som att hela handligen "hänger med". Den var relativt snabbläst, men liiite seg i början.
Tjejerna är helt olika, men en sak har de gemensamt - deras liv förstörs av deras elaka styvmammor. De träffas på en internatskola där det genast uppstår problem om Föräldrahelgen. Efter ett tag bestämmer sig Reena för att starta Förgiftade Äpplens Klubb - de ska tillsammans hämnas på sina styvmödrar.

Boken var både komisk, romantisk och sorglig. Det var en bok som man läste utan att riktigt tänka efter så mycket, men ändå så tänker man på den när man slagit igen den.

Helt utan förväntningar såg jag den på Bokmässan och tänkte - varför inte? Den är en liksom, sitt-och-läs-utan-att-tänka-bok. Man kommer direkt till internatskolan i Massachusetts, och vill inte därifrån. Alla har sina egna personligheter som man fastnar för.

Jag rekommenderar boken starkt! Tack Lily Archer och Natur & Kultur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Är det någon bok som jag borde läsa? Någon som jag läst, men borde recensera? Har du något bra boktips, eller kanske en egen bokblogg som jag borde kolla in? Kommentera bara!